• Főoldal
  • Elérhetőség
  • Szabályzatok
  • Dokumentumok
  • Hírek
Magyar Gyorsulási Szövetség
Gyorsulás, Drift, Gymkhana, OffRoad
sportágak szövetsége


> A kártékonyság sehova nem vezet



Az MNASZ-nek a törvényes működés helyett, már megint fontosabb a kártékonyság. Pedig, ha az energiáját a saját dolgára koncentrálná a szervezet, akkor menne a törvényes működés és a sportágai hanyatlása is végre megszűnne.  Ám ehhez szakértő vezetés kell, anélkül nem megy. Jó dolog a média ismertség, de a technikai sport veszélyes üzem, ezért a valódi sportszakmai hozzáértés mindennél fontosabb, mert a biztonságot nem jól hangzó nyilatkozatokkal, hanem megfelelő és életszerű szabályokkal lehet megóvni, fejleszteni.

Az MNASZ annyira szívén viseli a biztonságot, hogy a saját versenyeinek jobbítása helyett inkább más technikai sportszövetség, vagy sportszövetségek sportágaiba rondít bele, pedig ettől nem lesznek jobbak és biztonságosabbak a versenyei. Az MNASZ hatáskörébe nem tartozó technikai sportágak versenyrendezői értetlenül állnak az események előtt, nem értik a kialakult helyzetet. Sokan vannak köztük akik évtizedes múltra visszatekintő, balesetmentes versenyrendezéssel büszkélkedő sportszervezet sportszakemberei, akik nem értik, hogy az MNASZ miért nem a saját háza táján söpröget, hiszen bőven lenne mit.

Az egyre több beérkezett panasz miatt az MGYSZ ismét utánajárt az MNASZ működésének a nyilvános weboldalakon, nyilvántartásokban, mivel az MGYSZ sportágaiba is belerondított ismét az MNASZ. Pedig az elmúlt 20 évben megtanulhatták volna, hogy a jogszabályok rájuk is vonatkoznak, ideig-óráig lehet csak blöffökkel lavírozni, becsapva a közvéleményt, vagy a szakhatóságokat. Egyébként semmi meglepetést nem okoztak a talált adatok. Mivel az MNASZ próbál jogot formálni minden olyan sportágra, amit autó sporteszközzel is lehet gyakorolni, ezért a vizsgálódó MGYSZ figyelme az MNASZ nemzetközi szövetségi tagságára is ráterelődött. Ez azért lényeges, mert egy szakszövetség akkor jogosult a szakszövetségi jogokkal élni, ha a szakszövetséggel szemben támasztott törvényi feltételek folyamatosan fennállnak az adott szakszövetség működése alatt. Az FIA weboldalán, a https://www.fia.com/members weboldalon elég a keresőben kiválasztani az országot (Magyarország) és bárki meggyőződhet róla, hogy hazánkban egyetlen tagja van az FIA-nak, az pedig nem az MNASZ. Ily módon a szakszövetségi nimbusz olyan távolra került az MNASZ-től, mint Makó Jeruzsálemtől, hiszen a szakszövetségként történő működésnek és a vele járó jogok gyakorlásának egyik alapfeltétele az, hogy nemzetközi szövetségi tagsággal kell rendelkeznie az adott szakszövetségnek. És ezt a feltételt nem szokásjog alapján, bemondásra kell teljesíteni, hanem igazi tagsággal kell rendelkezni, mert ezt írja elő a törvény.

A sporttörvény úgy fogalmaz, hogy szakszövetség csak olyan sportágban hozható létre:
a) amely a Nemzetközi Olimpiai Bizottság (a továbbiakban: NOB) által elismert sportág, vagy
b) amely sportágban legalább három földrészről, tizenöt tagországgal sportági nemzetközi szakszövetség és legalább öt éve világ- vagy Európa-bajnoki versenyrendszer működik, és
c) amelynek sportszövetsége – ha nem a NOB által elismert sportágban működik – a b) pont szerinti sportági nemzetközi szakszövetség tagja.

Az a) pont kritériuma az MNASZ esetében úgy teljesült, hogy a nemzetközi szövetségét az FIA-t felvették a Formula 1 sportág miatt a Nemzetközi Olimpiai Bizottság ernyőszervezetébe, vagyis a Formula 1 sportág a NOB által elismert sportágak körébe lépett. Tehát az a) pont szerint az MNASZ a Formula 1 sportág szakszövetsége.
A b) pont szerint, továbbá abban a sportágban működhet szakszövetségként, melyben a nemzetközi szövetsége legalább öt éve Világ, vagy annak hiányában Európa Bajnokságot üzemeltet, vagyis azokban a sportágakban, amikben az FIA Világ, vagy európa Bajnokságot működtet az MNASZ szakszövetségi jogokkal rendelkezik.
De csak azokban és a Formula 1-ben, feltéve, hogy tagja az FIA-nak a c) pont alapján.
Sportszakmai körökben mindenki számára világos, hogy ezeknek a követelményeknek folyamatosan meg kell felelnie a szakszövetségnek a működése alatt, vagyis a jogkör gyakorlására a szakszövetség csak a követelmények fennállása esetén jogosult és csak azokban a sportágakban, melyek a törvényi követelményt kielégítik.

A kötelező FIA tagság hiányán felül más problémák is felszínre kerültek, melyek szintén óriási kérdő és felkiáltó jelet tesznek úgy a törvényes működés, mint a jóhiszemű joggyakorlás követelményeinek betartása mögé. Gond van a sportágakkal is. Az MNASZ úgy definiálja magát a közvélemény előtt és a szakhatóságoknál, hogy ő az "autósportág" szakszövetsége, ezért kizárólag ő jogosult az "autósportágban" a sportrendezvény megtartásához jogszabályban előírt hozzájárulás kiadására, vagyis a logikája szerint mindent felügyel, ami az autó ismérveinek megfelel. A baj ezzel csak az, hogy az autó nem egy sportág, hanem egy sporteszköz, hiszen az autó nem képes önmagától sportcselekményre, sportgyakorlásra. Jól néznénk ki, ha egy élelmes csapat e logika alapján létrehozná a Magyar Nemzeti Labdasport Szövetséget és uralni akarná a labdasportokat, a futballt, kézilabdát, vízilabdát, stb. Egy ilyen logika garantáltan mosolyt csalna minden épeszű ember arcára.

Azt már csak halkan jegyezzük meg, hogy a fentebb részletezett törvényi követelmények teljesítésével sem magyarázható ilyen kitekert logika, ha a jóhiszemű joggyakorlás jelent valamit egy olyan szakszövetségnek, amelynek első rendű feladatai közé tartozik a jogszerű működés és a fair play megóvása. Azt tartja a mondás, hogy mindenki a maga igazát tartja igaznak, ám a sportirányítás esetében a városi legendák, a szokásjog, a vágyak, a nagyot mondás, vagy a szimpátia egyetlen jogszabályban sem szempont, vagy jogforrás. Egy sportág irányításának megszerzéséért eleget kell tenni a törvényi követelményeknek, és azoknak a működés alatt végig fenn kell állnia. Hiába van egy szakszövetségnek megtévesztő neve, hiába ülnek csókosok egy szakhatóság országos vezetésében, csak addig lehet ellavírozni bemondott jogokkal, amíg valaki nem néz utána annak, hogy mihez is van joga a szakszövetségnek, hiszen a jogok törvényes birtoklását bármikor meg kell tudni védenie egy szakszövetségnek.

Az MNASZ egyébként a saját alapszabályában ismeri el, hogy csak azokban a sportágakban működhet szakszövetségként, amelyekben az FIA Világ, vagy Európa Bajnokságot működtet. Hogy ezt a kötelezettségét megerősítse, az alapszabálya 4. §-ban még azt a kötelezettséget is felvállalja, hogy az FIA alapszabályával ellentétes elemeket nem állapít meg és ezt a kötelezettséget továbbvitte az egyéb szabályzataiban is. Mindennek vannak következményei, így ezeknek az alapszabályba és egyéb szabályzatokba foglalt mondatoknak is.

Mindezek alapján a magát az "autósportág" felügyeleti szerveként aposztrofáló MNASZ, mint szakszövetség által Magyarországon felügyelhető sportágak listája megtalálható az FIA weboldalán, de csak azon sportágakban van szakszövetségi hatásköre, melyekben az FIA Világ, vagy Európa Bajnokságot üzemeltet.

Ezek a sportágak az alábbiak az FIA weboldal szerint:

Világbajnokság:
Formula 1
Rally
GT
Rallycross

Európa Bajnokság:
Rally
Rallycross
Autócross
Forma 2-3
Kamion
Drag Racing
GT

Ráadásul mindezen sportágakban kizárólag az FIA szabályainak megfelelő járművekkel, az FIA előírásoknak megfelelő módon megrendezésre kerülő sportrendezvényeket gyakorolhatja, felügyelheti, vagy adhat ki sportrendezvény hozzájárulást, hiszen saját magát kötelezte erre az alapszabályában és a szabályzataiban.

Vagyis mindazon sportok, amelyeket közúti járművekkel, vagy nem FIA szabályok szerint átépített versenyeszközökkel gyakorolnak és nem tartoznak azon sportágak körébe, melyben az FIA Világbajnokságot, vagy EB-t üzemeltet, kívül esik a szakszövetségi jogkörén. Közérthetően fogalmazva szakszövetségként semmi köze a szlalomhoz, amatőr ralihoz, gyorsulási versenyzéshez (hot-rod), drifthez, gymkhanához, terepjáró versenyekhez, mert ezekben a sportágakban nem üzemeltet az FIA sem Világbajnokságot, sem EB-t, hiába gyakorolhatók ezek a sportok az autó ismérveinek megfelelő sporteszközzel is. Persze lehetnek igényei, vagy vágyai a nagyobb haszon és a nagyobb befolyás érdekében, de Magyarországon még mindig a jogszabályok biztosítják a jogokat, nem pedig a vágyak, vagy a haverok. Egyébiránt több európai országban működig két, vagy több szövetség az autósport sportágaiban, melyek közül egy az FIA szabályainak megfelelő sportrendezvényeket felügyeli, gyakorolja és a nem FIA sportágakba tartozó más autósport rendezvényeket, az utánpótlás nevelést megint más szövetség felügyeli. Ez csak kizárólag magyar mentalitás, hogy egy szervezet mindent magának akar, miközben azokat a sportágakat sem képes normálisan működtetni, amelyek valóban a hatáskörébe tartoznak.

Tehát mindazon sportszervezeteknek, melyek nem az FIA szabályrendszerébe és világ, vagy Európa Bajnoki sportágaiba tartozó sportrendezvényt kívánnak rendezni nincs mitől tartaniuk, hiszen ha az adott sportágban joggal rendelkező sportszövetségtől megkapják a sportrendezvény hozzájárulást, akkor azt a szakhatóság köteles elfogadni és az MNASZ kizárólagos jogaira hivatkozással a sportrendezvény megtartását nem tilthatja meg.


Ha az MNASZ részéről mégis tiltó megkeresések érkeznek részükre, akkor érdemes a szakszövetség figyelmét felhívni arra, hogy milyen sportágakhoz van joga - ha már magától nem tudja -, érdemes javasolni nekik, hogy söprögessenek a saját házuk táján, akkor talán ismét régi fényében fog tündökölni pl. a magyar rally is, úgy a nevezők számát, mint a balesetmentességet és minőségi rendezést illetően. A dolgukkal törődjenek, végezzék jól azt ami a feladatuk, tartsák be a jogszabályokat, viselkedjen sportemberhez méltóan más szervezetekkel és akkor a működésüket, döntéseiket sem a vita és veszekedés fogja jellemezni, hanem a siker.

2024. 08. 16.